Telefon: +45 61 27 71 54 . info@maagaardglas.dk

engelsk-flag.jpg

Dybe Kirke udsmykning


Fyldt kirke ved ferniseringen

Fyldt kirke ved ferniseringen

Fuglene letter mod vinden.

Forlæns lever vi livet.
Baglæns forstår vi en gang.
Det som vil snære og tynge,
Det l√łsner sig ofte i sang.

Sange om sandfyldte strande,
Sange om vidder og luft,
Sange om bl√•nende b√łlger,
Og sange om havsaltet duft.

Sange om alt det, der farver
Et havliv i landet med blæst,
Former det liv, som bli`r hærdet
I vinden fra hj√łrnet i vest.

Havlivet har sine dr√łmme,
De næres af saltluft og vand,
De strækker sig mod horisonten,
Og rækker mod kimingens land.

Lev dit liv mens du har det
Lev det i stilhed og storm
Se, fuglene letter mod vinden
I modvind ta`r livet sin form.

Livets Træ

Den brændende tornebusk

 

Min tale ved ferniseringen i Dybe Kirke p√•skel√łrdag den 30. marts 2013

Tak til jer i  Dybe menighedsråd for at I valgte mig til at lave udsmykningen til jeres smukke gamle kirke, som er så fuld af historie.
Det har været en meget spændende opgave, som jeg er meget stolt  og beæret over at få.
Glasset bliver levende i m√łdet med lyset Det f√•r derved et strejf af skabelsens magi. De bl√• nuancer, der dominerer¬† glastavlerne er med til at understrege, at vi tr√¶der ind i et rum for fordybelse og ro.

Samtidig giver de gyldne farver en fornemmelse af solskin i kirken.  Alt er i bevægelse og vækker tanker om livets begyndelse.
Min kunst er inspireret af den smukke og barske vestjyske natur, som jeg er vokset op i.
Det har præget mit sind og måden at være menneske på.
Naturen har altid været en grundlæggende inspirationskilde for mig og uden den, har jeg ikke kunnet skabe min kunst.
Derfor er jeg meget glad for, at menighedsr√•det¬† har taget udgangspunkt i det og √łnsket et stykke Vestjylland med klare farver og h√łjt til himlen, til at udsmykke kirken.

Træer og buske indgår som naturlige elementer i værkerne.
Disse symboler er valgt, da de også er centrale elementer i kristendommen.

Livets træ
‚ÄúMidt i den vidunderlige have stod det m√¶gtige LIVETS TR√Ü. Det var s√• stort, at dets krone voksede ind i skyerne og dets tykke r√łdder drak af selve Verdensdybet. Ved r√łdderne af livets Tr√¶ sprang fire floder ud og l√łb derfra ud i hele verden.‚ÄĚ

Jeg har brugt den gamle kristne symbol fisken, der sv√łmmer i verdenshavet.

Tr√¶et er symbol p√• livet og p√• livsrytmen, p√• vegetationens opblomstring, dens hend√łen og dens genoplivelse og dermed p√• liv, d√łd og genopstandelse

Den brændende tornebusk

I  det gamle Testamente ser Moses den ildslue, der står op af tornebusken, uden at fortæres. Da han kommer den nær, opdager han, at det er Gud. Tornebusken viser, at Gud er I alting.

Også her har jeg lagt opstandelseshåbet  ind i form af en lys åbning over tornebusken.

Det lokale fæstningsværk Rammedige og Dybå, som også er omtalt I de gamle kalkmalerier, er brugt som lokalt islæt.

Gennem min sl√¶gts dybe forankring i den vestjyske, vil jeg lade Biskop Henning Toft Bro, som er f√łdt I Thybor√łn, fuldende min hyldest til Vestjylland gennem hans digt: Fuglene letter mod vinden.


Fantastisk samarbejde om kirkekunst

På vegne af Dybe- Ramme menighedsråd, Anne-Marie K.D.Andersen

Dybe-Ramme menighedsr√•ds har haft forn√łjelsen af samarbejde med Agnethe Maagaard igennem flere √•r i forbindelse med forsk√łnnelse af Dybe kirke.

Resultatet af vores samarbejde ‚Äď to glastavler i hvert sit nordvendte vindue i skibet samt et opl√¶g til en glasaltertavle monteret i v√•benhusets √łstvendte vindue ‚Äď blev indviet p√•skel√łrdag 2013.

Processen har v√¶ret langvarig, da vi som udgangspunkt havde √łnsket os en ny glasaltertavle. Dette var anledningen til, at vi tpg kontakt til Agnethe Maagaard. Vi valgte Agnethe, da vi √łnskede at bruge en lokal kunstner, som har en interesse for det kirkelige liv og den kirkelige historie.

En viden om lokalsamfundet og det n√¶re landskab ‚Äď en k√¶rlighed til det vestjyske ‚Äď til vestjyderne og den vestjyske sj√¶l.

Samtidig √łnskede vi et kunstv√¶rk, som var tilstr√¶kkelig let til, at det ikke skulle dominere i forhold til vores fantastiske kalkmalerier og det √łvrige kirkeinventar ‚Äď og alligevel skulle have det udtryk, som ville b√¶re den kristne symbolikfrem. Et udtryk, som ville s√¶tte sig spor b√•de hos kirkeg√¶ngeren, der gennem gudstjenesten kan lade √łjet hvile p√• kunsten, mens der lyttes til det kristne ord og hos den forbipasserende, som kommer ind i Dybe kirke og m√•ske vil have et lille pusterum i ro og fred.

Selvom vi til vores og Agnethes store skuffelsen ikke fik lov af den kongelige bygningsinspekt√łr og Viborg stift til at f√• gennemf√łrt vores projekt med en ny glasaltertavle, s√• f√łler vi os bestemt ikke snydte ‚Äď eller have fornemmelsen af, at vi m√• n√łjes med det n√¶stbedste i form af de to glastavler.

Agnethe har nemlig form√•et at lytte til vores ideer og √łnsker, og har gennem den lange proces hele tiden inddraget os i sit arbejde og vist os opl√¶g, s√• vi til enhver tid kunne korrigere udtrykket, hvis vi √łnskede det.

Men Agnethe har fanget symbolikken i den br√¶ndende tornebusk og Livstr√¶et, som vi √łnskede skulle v√¶re st√¶rkest, samtidig med at hun har ladet den vestjyske naturs farver indg√• i forening med lokalhistorien i form af Rammedige.

Derfor kan vi kun anbefale Agnethe Maagaard til andre kirkeprojekter s√•vel i det kirkelige rum som i andre offentlige rum, hvor man √łnsker sig letheden fra glasset og det st√¶rke udtryk fra Agnethes fortolkninger af tid, sted og fort√¶llinger.

Vi er (stadig)meget stolte over og tilfredse med resultatet - og f√•r l√łbende positive kommentarer.¬†

__________________________________________________________________________

Ferniseringsg√¶st Karen Pihlkj√¶r skrev efterf√łlgende: Hyldest til en smuk dag

Vi kom fra Himmerland - til den gamle smukke Kirke i DYBE ‚Äď den var smukt pyntet i hvidt og gr√łnt til p√•ske - og lysene ved stolene gav kirkerummet en helt speciel atmosf√¶re p√• en p√•skel√łrdag -

Kirken var fyldt til bristepunktet - og  man mærkede en forventningsfuld atmosfære og stemning -

DER VAR NOGET I LUFTEN - - -

solens stråler falder ind i kirkerummet og ramte de to smukke kunstværker i de gamle vindusniecher fra slutningen af 1100 tallet -

DET HISTORISKE VINGESUS gik igennem DYBE KIRKE p√•skel√łrdag 2013 - hvor fortid og nutid¬† gik op I en h√łjere enhed!!!!

Glaskunstneren Agnethe Maagaard - fortalte om det sp√¶ndende arbejde - at f√• lov til at udsmykke en Kirke - hun var be√¶ret og stolt - en DR√ėM var g√•et i opfyldelse -

Med stor personlig engagement fortalte hun som kunstner om temaerne i de to glaskunstværker -

- - - - - - LIVETS TRÆ - - - - - - og DEN BRÆNDENDE TORNEBUSK - - - - - -

Mange tanker og f√łlelser er bag hver enkelt v√¶rk - hendes inspirationskilde er f√łrst og fremmest gl√¶den v/ den vestjyske natur -

- træer og buske indgår som naturlige elementer i værkerne - og disse symboler er valgt, da de er central elementer I Kristendommen

Arrangemenet var veltilrettelagt med valg af samler og music, der passede til kunstnerens personlighed -

Med venlig hilsen Karen og Kristian Pihlkjær, Aars


Dybe kirke er åben i hverdage fra 8.00 til 16.00